Idee

 
  praktijk - Geplaatst op 25-07-2017

Dementie Dichterbij; verhalen ophalen bij mensen met dementie

Goede zorg begint bij aandachtig kijken en luisteren naar de mensen aan wie je zorg gaat verlenen. Vanuit die gedachte zijn derdejaars studenten Verzorging van ROC TOP in Amsterdam en Stenden Hogeschool in Leeuwarden het afgelopen jaar op pad gegaan. De levensverhalen van deze vaak bijzondere ontmoetingen hebben ze op eigen creatieve wijze verwerkt in het project ‘Dementie Dichtbij’. Fragmenten van hun gedichten, filmpjes, presentaties en geschreven verslagen zijn te vinden op de Dementie Verhalenbank.
  praktijk - Geplaatst op 20-07-2017

Sint Jozefoord

Receptionist van Sint Jozefoord heeft vroeger de kunstacademie gedaan en heeft de vrijheid gekregen om naast haar baan met bewoners te gaan schilderen.
  studenten - Geplaatst op 07-07-2017

Zomervisite

Studenten op zomervisite als vakantiebaantje? leuk en zinvol! Wij nodigen studenten Zorg & Welzijn uit om deze zomer op bezoek te gaan bij ouderen, die in een woonzorglocatie of nog thuis wonen.
  praktijk - Geplaatst op 26-06-2017

Scootmobielenrace

Autoraces, motorraces, racefietsen… zitten ergens wielen aan, dan kun je er mee racen. Dus waarom eigenlijk niet met scootmobielen? Daarom bedachten Irene, Yati en Sasha een scootmobielenrace. Ze zijn ervan overtuigd dat iedereen, op welke leeftijd dan ook, van een leuke en spannende race houdt.
  praktijk - Geplaatst op 22-06-2017

Thuisgevoel in verpleeghuizen

Bouw van thuisgevoelappartement als Livinglab.
  praktijk - Geplaatst op 20-06-2017

DemenTalent

Als mensen met dementie geconfronteerd worden, kunnen ze natuurlijk nog steeds heel veel betekenen voor andere mensen. Mieke Hollander heeft een mooi project bedacht waarin mensen met dementie lesgeven aan kleine groepjes studenten. Zo brengen zij hun kennis, ervaring en levenslessen aan studenten over.
  praktijk - Geplaatst op 13-06-2017

Lesprogramma 'Met vallen en opstaan'

Een oudere dame is gevallen en kan niet meer overeind komen. Wat doe je wel en wat doe je niet? Met behulp van drama en theater kan je deze en andere situaties naspelen om ze zo te oefenen en te leren, bedachten Janneke en Milou. Met ‘levensechte’ ouderen organiseerden ze hiervoor een lesprogramma.
  praktijk - Geplaatst op 06-06-2017

Oefen-oma

Met haar 84 jaar is Marjan Berk het levende bewijs van een jonge geest die zich nog steeds interesseert voor de wereld om haar heen. Met haar aanstekelijke schrijfstijl maakt ze allerlei taboes bespreekbaar; van erotiek op hogere leeftijd tot het samenwonen met haar kleinzoon en haar eigenzinnige kijk op het ouder wordende lijf. Als ‘ambassadeur waardige zorg’ zet Marjan zich in om de beeldvorming over ouderen te verbeteren. Valerie, de kleindochter van Marjan, is al om, wil graag met ouderen werken. Ze heeft volgens Marjan een echte ‘oefen-oma’ van haar gemaakt; iedere week eten ze samen en maakt Valerie haar huisje schoon.
  praktijk - Geplaatst op 30-05-2017

Leer door levenslessen van anderen

Rajiv ambieert een loopbaan als interviewer. Hij staat aan het begin van zijn carrière. Ouderen hebben deze al achter zich liggen. Hij hoort graag van hen hoe zij bepaalde keuzes hebben gemaakt en neemt hun levenslessen mee bij het maken van zijn eigen beslissingen.
  praktijk - Geplaatst op 23-05-2017

Gezelligheid kent geen (leef)tijd!

Studenten van ROC Midden Nederland kwamen met het idee om een eigen ouderwets gezellig café in een verzorgingshuis te ontwikkelen. Leuk voor bezoekers, jong en oud, en bovendien leerzaam voor jongeren die willen leren hoe je met klanten in de horeca omgaat. Directeur innovatie en co-creatie Mieke Hollander omarmde het idee, waarop zij samen een plan maakten om dit in de praktijk uit te testen. Zo maken Atie en Kobo een praatje aan de bar. Atie woont in Scheveningen in een aanleunwoning. Ze houdt van zingen en gaat regelmatig naar haar zangkoor. Kobo volgt een modeopleiding en naait de prachtigste kleding zelf.
  praktijk - Geplaatst op 16-05-2017

Dichterbij met beeldbellen

Volgens Wouter Stolkwijk, student Agogisch Werk, zou je al op de basisschool jong en oud moeten verbinden. Laat scholieren dromen over hoe zij zelf oud willen worden en bedenken wat zij zelf kunnen doen om jong en oud met elkaar in contact te brengen. Wouter stelt dat als we willen dat onze ouderen bijblijven op het gebied van technologie, we ze misschien af en toe een beetje moeten helpen. Zelf onderhoudt hij contact met zijn oma via Skype of e-mail. Zo blijft zijn oma bij de tijd en bovendien verkleint het de afstand tussen jong en oud.
  praktijk - Geplaatst op 09-05-2017

Gedeelde passie en professie

Muziek verbindt mensen met elkaar en Jan Braakman (84) en Sascha Schwedersky (23) willen jong en oud graag met elkaar verbinden. De heren delen een passie voor (klassieke) muziek; ze spelen samen piano. Maar buiten muziek zijn er nog veel meer verbindende factoren te bedenken. Zo is Jan altijd werkzaam geweest op sociaal en cultureel gebied en is hij sinds een aantal jaar actief als vrijwilliger bij LOC Zeggenschap in Zorg. Sascha heeft zijn diploma Sociaal-Maatschappelijk Dienstverlener gehaald bij ROC Leiden en volgt nu een vervolgopleiding aan de Hogeschool Leiden. Op deze manier inspireren Jan en Sascha elkaar ook vakmatig.
  praktijk - Geplaatst op 02-05-2017

Drempels en een handicap

Robin en zijn medestudenten van MBO Amersfoort (Helpende Zorg en Welzijn niveau 2) vroegen zich af hoe het is om met het openbaar vervoer te reizen als je een rollator of rolstoel hebt. Ze namen de proef op de som en probeerden het zelf. Zij merkten hoeveel drempels er zijn voor de vele ouderen die zelfstandig wonen en er graag op uit gaan, maar afhankelijk zijn van het openbaar vervoer. De maatschappij en publieke ruimte moeten hier beter op worden ingericht!
  praktijk - Geplaatst op 25-04-2017

WijzePraad

Aan de hand van de ervaring en wijsheid van oudere vakgenoten kun je de geschiedenis van het beroep en de samenleving veel levendiger en beeldender maken. Samen met oudere gastdocenten worden tafelgesprekken gehouden voor studenten van de opleidingen Sociaal Pedagogische Hulpverlening, Cultureel Maatschappelijke Vorming en Maatschappelijk Werk en Dienstverlening. Zo vertelt oud-verpleegkundige Miek (74 jaar) over haar werkervaring door de jaren heen, waarbij ze de verschillen toelicht tussen vroeger en nu. Ook heeft Miek in het buitenland gewerkt, onder andere in Venezuela, Suriname en de Verenigde Staten. Vervolgens kunnen de studenten naar hartenlust vragen stellen. Voor zowel de gastdocenten als de studenten zijn het boeiende en leerzame ervaringen!
  praktijk - Geplaatst op 11-04-2017

Levenservaringen delen

Vertel, aan de hand van je meest dierbare foto’s, over je leven: een mooi vertrekpunt voor een goed gesprek. Op de foto toont vrijwilliger Geert aan student Lex zijn foto’s, die laten zien wie hij is en waar hij zich mee bezighoudt. Geert werkt mee aan een onderzoek naar de belevingswereld en leefwereld van ouderen, met de focus op het gebruik en toepassingen van nieuwe technologie. Door het delen van levenservaringen blijkt dat de wensen en behoeften van jong en oud niet eens zoveel verschillen; toon interesse in de ander en heb aandacht voor je omgeving is het devies!
  praktijk - Geplaatst op 06-04-2017

Leerlingen tegen eenzaamheid bij ouderen

Acht leerlingen van het Stedelijk Gymnasium in Breda willen eenzaamheid bij ouderen bestrijden door medescholieren met hen te laten optrekken. Vrijwillig, want dat staat goed op hun cv. Eenzaamheid is een serieus probleem: de helft van de mensen boven de 75 jaar voelt zich alleen, volgens het RIVM. Ze ervaren meer stress, hebben een hogere bloeddruk en zijn vaker depressief dan mensen die zich niet eenzaam voelen. Reden genoeg om in te grijpen, dus. Maar hoe doe je dat, eenzaamheid tegengaan? Verschillende ideeën passeerden de revue. „We hebben het nog over een hond gehad ”, zegt Stijn. „Maar ouderen zitten helemaal niet te wachten op een hond, ze kunnen vaak slecht lopen. Ze hebben veel meer behoefte aan een gesprek, al is het maar tien minuutjes.”
  praktijk - Geplaatst op 03-04-2017

Kijken, luisteren en doen

Eén keer per week pakt Kaoutar de fiets om Jan te verzorgen. Ze kunnen heel goed met elkaar opschieten en lachen heel wat af samen. Er is dus meer dan zorg alleen, de wederzijdse aandacht is net zo belangrijk.
  praktijk - Geplaatst op 28-03-2017

Joske Vis

Joske heeft zich tijdens haar studie Maatschappelijk Werk aan de Haagse Hogeschool ingezet als vrijwilliger voor stichting Welzijn Rijswijk. Studenten worden als ‘maatje’ gekoppeld aan een oudere met wie zij samen leuke dingen ondernemen. Koken en lekker kletsen bijvoorbeeld. Zo gaat Joske wekelijks op bezoek bij Annie in Rijswijk.
  praktijk - Geplaatst op 28-03-2017

LAB1870, muzikaal experiment tussen jongeren en ouderen

LAB1870 is een initiatief van het van der Capellen scholengemeenschap, Meander college, Driezorg, poppodium Hedon en Glimlachproducties, organiseert na het grote succes van de de afgelopen twee edities in 2017 vanaf maart een nieuwe versie van het muzikale experiment. De insteek is om jongeren en ouderen samen te brengen in de setting van een muzikaal avontuur. Laten zien dat ouderen en jongeren prima kunnen samenwerken en laten zien dat beide generaties tot veel in staat zijn. Ouderen die jaren geleden hun muziek instrument `in de wilgen hebben gehangen` worden uitgedaagd om deze weer op te pakken. Het plezier dat gedurende het proces onderling naar voren zal komen en het avontuur om straks met elkaar op een podium te staan zal zowel het oudere als het jongere publiek inspireren.
  praktijk - Geplaatst op 21-03-2017

De Dierenlease

Deel een huisdier! Je blijft sociaal betrokken en ontmoet op een leuke manier nieuwe mensen.
  praktijk - Geplaatst op 20-03-2017

It'Scoot to be here

Intergenerationeel project 'It'Scoot to be here' in Aalten. Een project van VMBO Schearsvoorde, Figulus welzijn, St. Zorgcombinatie Marga Klompe en Glimlach Producties. jongeren en ouderen gaan maandelijks het avontuur aan met als middel de scootmobiel. Zestien jongeren van Schaersvoorde VMBO, locatie Stationslocatie Aalten in de leeftijd van 15 tot 17 jaar gaan met zestien ouderen aan de slag om interessante dingen te doen. Dit gebeurt met een scootmobiel. De ouderen hebben al de nodige ervaring met het rijden in een dergelijk vervoermiddel. De deelnemende jongeren nog niet. In De Hofnar werden jong en oud aan elkaar gekoppeld en werden ze vanaf dat moment ‘maatjes’. Het klikte al snel goed tussen jong en oud.
  praktijk - Geplaatst op 14-03-2017

Schaakmaat

Hoeveel jongeren kunnen er vandaag de dag nog een potje schaken? De oudere generatie weet vaak wel nog hoe je een koning kan verslaan. Zet een bank neer, breng verschillende leeftijden en culturen samen om het spel te leren. Leer daarbij natuurlijk ook om tegen je verlies te kunnen!
  studenten - Geplaatst op 07-03-2017

Het imago van ouderengeneeskunde

Iedereen heeft beelden over oud, jong, dik, dun. Die beelden in onze hoofden worden niet vaak ter discussie gesteld. Jammer, want de werkelijkheid is veelkleuriger dan de versimpelde beeldvorming die vaak ontstaat. Volgens Guillermo Portal en Anneleen Lange, studenten geneeskunde aan het Leids Universitair Medisch Centrum, kan het onderwijs een belangrijke rol vervullen in het uitdagen van bestaande beelden en het bij elkaar brengen van werelden die gescheiden lijken. Dat gaat over elkaar zien. Maar ook weten wat ouderdom betekent, door het te ervaren en in elkaars rol te kruipen. Guillermo en Anneleen hebben eerstejaars geneeskundestudenten ondervraagd over hun beeld van ouderen. Studenten blijken graag mensen te willen genezen en dat kan soms lastig zijn in de ouderengeneeskunde.
  docenten - Geplaatst op 03-03-2017

200 filmpjes over de zorg

200 filmpjes, kennisbundels en ander lesmateriaal over de zorg. Informatief én leuk voor in de les voor mbo- en hbo-docenten Zorg en Welzijn. Met actuele informatie over zorgthema's (met e-learning en lesmateriaal!) die praktijkopleiders en docenten in hun lessen kunnen gebruiken. Zoals bijv. over 'Informele zorg in het hbo', Online Inspiratiebundel Tijd voor de toekomst (wijkverpleging), Zorgleefplan voor hbo, Dementie, Medicatieveiligheid, etc.
  praktijk - Geplaatst op 20-02-2017

Droomwensen

Iedereen heeft dromen, wensen. Juist ook de bewoners van zorginstelling St. Elisabeth in Roosendaal, die al een heel eind gevorderd zijn op hun levensweg. Zij worden minder mobiel, zijn afhankelijk van anderen als zij ‘de deur uit willen’ etc. Studenten van het Kellebeek College in Roosendaal inventariseerden de diverse dromen bij de bewoners van de zorginstelling. Uiteindelijk hebben meer dan 100 bewoners een droomwens ingediend. De dromen varieerden van een dagje door de natuur rijden en een high tea met muziek, tot op bezoek bij een zus en de uitleg van de wekker!
  praktijk - Geplaatst op 07-02-2017

Autorijlessen verbinden jong en oud

Cor en Roos verbeelden het idee van Evelien om jong en oud met elkaar te verbinden via autorijlessen. Tijdens een autorijles is er vrijwel altijd een stoel over op de achterbank. Dus waarom niet vragen of ouderen zin in een ritje hebben en mee willen rijden met een autorijles van een jongere?
  theorie - Geplaatst op 24-01-2017

Experiment De Netwerkschool: de digitale kluis

De Netwerkschool begon in 2006 als een gedachte-experiment om een ideale MBO school te ontwerpen. Eind mei 2010 is gestart met de uitvoering van de plannen. De Netwerkschool is geen modelschool, maar een model om na te denken over de inrichting van een mbo-school. Centraal staat een slimme en flexibele organisatie van het competentiegericht onderwijs. Dit betekent ook: slimmer werken voor onderwijsprofessionals en managers
  praktijk - Geplaatst op 24-01-2017

Dementie Dichterbij; verhalen ophalen bij mensen met dementie

Twee klassen derdejaars Verzorging gaan verhalen ophalen bij mensen met dementie in de eerste fase, thuis in hun eigen omgeving. Dit interview werken ze uit tot een verhaal, dat ze vervolgens op eigen creatieve wijze mogen presenteren aan het eind van het project. Van tevoren zijn de studenten geïnterviewd door een onderzoeker van de Dementie Verhalenbank. Na afloop zal dit nogmaals gebeuren. We zijn namelijk erg benieuwd of de beeldvorming veranderd is na deze ontmoeting. De studenten, die na hun afstuderen voornamelijk in het verzorgingstehuis gaan werken, krijgen over het algemeen te maken met mensen bij wie de dementie al vergevorderd is.
  theorie - Geplaatst op 17-01-2017

Anders kijken, anders leren, anders doen: grensoverstijgend leren en opleiden in zorg en welzijn

Tweede advies van de Commissie Innovatie Zorgberoepen & Opleidingen ‘Anders kijken, anders leren, anders doen: grensoverstijgend leren en opleiden in zorg en welzijn in het digitale tijdperk’.
  praktijk - Geplaatst op 29-11-2016

Op Zorgvisite met mbo-docenten Zorg & Welzijn

Zorgvisite nodigt mbo-docenten uit om samen met Dames THe op zoek te gaan naar thuisgevoel in woonzorglocaties. De recensies worden geplaatst op het interactieve digitale platform.
  theorie - Geplaatst op 29-11-2016

Leergang Leefplezier: anders kijken anders denken anders doen

Omvat een uitgebreid programma dat bestaat uit meerdere thema's en modules. Deze richten zich op praktische en theoretische kennis en zijn geschikt voor de zorg/beroepspraktijk en onderwijs. Alle aspecten van Leefplezier komen hierbij aan de orde.
  theorie - Geplaatst op 29-11-2016

Kennismonitors meten kennisniveau dementie en kwetsbaarheid

Er zijn twee kennismonitors ontwikkeld over dementie en kwetsbaarheid die meten of verzorgenden/verpleegkundigen over de juiste kennis beschikken om tot de meest optimale zorg voor mensen met dementie/kwetsbare ouderen te komen.
  praktijk - Geplaatst op 29-11-2016

Generaties huizen samen: veelbelovende woonprojecten voor jong en oud

Publicatie over intergenerationele woonprojecten.
  theorie - Geplaatst op 24-11-2016

MOOC Future Care, Future Professional

Vanaf donderdag 1 december 2016 tot 1 januari 2017 kun je de MOOC ‘Future Care’ volgen, initiatief van ROC Midden Nederland. Elke week staat er een ontwikkeling in de zorg centraal met daarbij de vraag; wat betekent dat voor de (toekomstige) zorgprofessional. De MOOC (Massive Open Online Course) bestaat uit 4 levels: Level 1: Introductie - Future Care Level 2: Zorgtechnologie Level 3: Van 'Zorgen voor' naar 'Zorgen dat' Level 4: Ketenzorg Onder elk level worden verschillende bronnen aangeboden, zoals blogs, filmpjes, artikelen, etc
  praktijk - Geplaatst op 22-11-2016

Wij in de Wijk: Ouderen in Loosduinen

Ouderen in Loosduinen vertellen aan de hand van foto’s hun levensverhaal aan leerlingen van groep 8 en de eerste en tweede klassen middelbare school. Onderwerpen die aan bod (kunnen) komen zijn: jeugd, opleiding, werk, liefde, trouwen, pensioen, oorlog, vrijheid, geloof, verdriet, vrije tijd, etc.
  studenten - Geplaatst op 22-11-2016

Kickboksen met ouderen

Prijswinnend initiatief van Levensles 2014: vertaalslag om kickboksen in te zetten om meer zelfvertrouwen te verkrijgen bij ouderen over hun eigen lichamelijke krachten. Een bijzondere activiteit om contact te leggen tussen jong en oud onder begeleiding van professionele inzet.
  studenten - Geplaatst op 22-11-2016

Lespakket Sta op met een lach

Het idee betreft een speciaal op de ouderenzorg gericht lespakket ter bevordering van de samenwerking tussen middelbare scholen en zorginstellingen.
  studenten - Geplaatst op 22-11-2016

Student op kamers tussen de ouderen

Verzorgingshuis Humanitas in Deventer biedt student gratis woonruimte in ruil voor dertig uur inzet per maand. Een voorbeeld: Elke middag om vijf uur kunnen ze elkaar ontmoeten tijdens de gezamenlijke broodmaaltijd. Die wordt om de beurt door een student georganiseerd.
  praktijk - Geplaatst op 18-11-2016

Zwementie

Zwementie is een maatschappelijk initiatief, een participatieproject waarin jongeren/studenten (HBO en MBO) zwemmen met ouderen met dementie. De ouderen met dementie wonen nog thuis of verblijven inmiddels in een van de Haagse zorginstellingen.
  praktijk - Geplaatst op 18-11-2016

Kammeraat

Kammeraat (Fries voor kameraad) is een maatje voor thuiswonende mensen met dementie en mantelzorgers. Iemand met wie zij samen kleur aan de dag geven. Daarbij staat niet de ziekte, maar de persoon centraal.
  studenten - Geplaatst op 18-11-2016

Sterke Verhalen

Sterke Verhalen: mbo/hbo studenten halen verhalen op bij thuiswonenden met dementie om zodoende het taboe op dementie te verminderen en hun beeldvorming over werken in de zorg voor kwetsbare ouderen bij te stellen.
  docenten - Geplaatst op 16-11-2016

Listr, onderwijshulpmiddel

Met het gratis hulpmiddel Listr.nl is het voor docenten mogelijk om eigen lessen samen te stellen en te delen. Docenten kunnen een gratis account aanmaken om eigen lesmateriaal en vrij beschikbare lesstof op internet in een leerlijst te plaatsen. Bijvoorbeeld presentaties, tekst of beeld, aangevuld met een YouTube video, Google drive document of webartikel. Ook toetsen maken of oefeningen en instructies, kan eenvoudig met Listr.
  studenten - Geplaatst op 07-11-2016

Keuzeprogramma Levensecht-Golden Oldies

Keuzeprogramma Levensecht - Golden Oldies; studenten van sociale studies maken levensecht kennis met de doelgroep ouderen op verschillende interactieve manieren.
  studenten - Geplaatst op 07-11-2016

Healthy Ageing/Levensles

Het project Healthy Ageing bestaat uit vier activiteiten die de student VP/VZ in het eerste jaar gaat doen: Levensles, Buddyproject, Positiebepaling en Orientatie op de zorg.
  studenten - Geplaatst op 07-11-2016

Leerbedrijf De Liendert

Onderwijs in bedrijf. Werkend leren en lerend werken is het motto.
  studenten - Geplaatst op 07-11-2016

Project JongBelegen

Project JongBelegen; richt zich op de ontmoeting in de leefwereld tussen jong en oud. Daarnaast ondernemen ze samen een activiteit. Dat kan zijn samen naar een museum, samen een schilderij maken, samen luisteren naar muziek. enz. Ieder project levert een product op: een foto, een schilderij, een verhaal enz. Deze producten worden getoond aan de deelnemers en/of de stad.
  studenten - Geplaatst op 07-11-2016

Pimp Up Your Future

Pimp Up Your Future, tweedaagse om te leren over de nieuwste trens en ontwikkelingen in de zorg.
  praktijk - Geplaatst op 07-11-2016

Zorgboulevard

Zorgboulevard: ontmoetingsplaats voor onderwijs, zorginstellingen en zorginnovaties
Niet alle velden zijn ingevuld.
Onjuiste gebruikersnaam + wachtwoord combinatie.
De wachtwoorden zijn niet gelijk.
Niet alle velden zijn ingevuld.
Aanmaken van een account is mislukt.
Niet alle velden zijn ingevuld.
Plaatsen van het idee is niet gelukt.
Hartelijk dank voor de aanmelding van jouw idee!

We kijken eerst of je inzending compleet is.
Daarom kan het 1-2 werkdagen duren voordat je deze op de site en kaart terugziet.

Zodra je idee op de site is terug te vinden, ontvang je hiervan bericht per mail.

Met vriendelijke groeten,

Het team van Levensles